" a life is a journey..."

" a life is a journey..."

Monday, September 14, 2015

RINDU DARI SEMENANJUNG

Part 1.


PERTEMUAN.



Aku mengenalinya tidak lama. Lebih kurang 6 bulan rasanya. Hadirnya sebagai seorang kawan rupa-rupanya sangat mendamaikan dan memberikan kita satu rasa yang tidak boleh diukur dan ditukar ganti. Sahabat, terkadang nilainya lebih hebat dari harta benda dan sanak saudara.

Dia adalah saudara baruku. Saudara sesama islam. Berbangsa iban yang dahulunya beragama kristian. Penganut  kitab bible yang mempunyai kaedahnya yang tersendiri dalam mencari dan mempercayai sang pencipta semesta alam.

Kisahnya, aku tidak tahu puncanya, permasaalahannya sehingga suatu ketika dia bertukar pegangannya dan kepercayaanya. Allah maha besar, sangat luarbiasa hidayahnya. Diberikan kepada sesiapa yang dikehendakinya.

Alhamdulillah, dia wanita berprinsip. Keyakinannya tentang islam melebihi jangkaanku terkadang. Berbicara dengannya menjadikan aku malu dengan ketipisan ilmuku tentang islam. Berbahas dengannya tentang keinginan untuk mendalami islam selalu membuatkan aku kembali membelek buku-buku ilmiah semata-mata untuk mencari fakta-fakta demi merungkaikan persoalan-persoalannya. Dan tanpa sedar, aku menjadi tahu tentang apa yang dahulunya aku tidak tahu. Subhanallah.

Hari ini, aku sedar. Dia didatangkan kepadaku adalah dengan bertujuan. Bukankah hikmah Allah itu luas? Barangkali dia datang kepadaku untuk mengajarku tentang sesuatu, dan barangkali juga aku yang akan membimbingnya tentang sesuatu? Yang penting aku tidak ingin menjadi seorang sahabat yang merugikan sahabat. Sebaliknya aku ingin sekali menjadi seorang sahabat yang seiring melangkah menuju kebaikan. Biarkan kita sama-sama melangkah, dan mencari ilmu demi kebaikan dunia dan akhirat.



part 2

BERBICARALAH ISLAM YANG SILAM

No comments: