" a life is a journey..."

" a life is a journey..."

Sunday, February 6, 2011

ASSIGNMENT CINTA 2

Bahagian  2


Teruk betul assignment kali ni. Dahlah Prof Rosli tu lecture ntah apa-apa dalam kelas. Dapat group bukan satu kepala pulak. Matilah aku kali ni. Mesti Result down punya sem ni…..” aku membebel. Zura yang tengah ralit mengadap PC berpaling sekilas melihatku sebelum kembali menyambung lakunya. Dari tadi main games tak sudah-sudah. Nasib baik Pc aku tu jenis yang tahan lasak. Kalau tidak dah lama k.o.
            “ siapa group engkau?” tanyanya semacam berminat ingin mengetahui masalahku.
            “ Has, Zida dan budak lelaki dua orang.” Jawabku acuh tak acuh. Kepala masih berat dengan masalah ni.
            “ Siapa ketua?” Tanyanya lagi. Matanya masih tertancap ke monitor PCku.
            “ Budak Kolej Mas. Budak tu bermasalahlah.” Aku menjelaskan. Tiba-tiba wajah lelaki yang aku sebutkan tadi terbayang di ruang mata. Ah, menyampahnya!
            “ Lelaki?” soalnya lagi.
            “ a-a” jawabku.
            “ handsome tak?” Zura dah mula datang angin gatal. Aku memandangnya sekilas. Mencebik.
            “ Handsome lagi abang aku.” Senang aku memberi jawapan. Zura ketawa kecil.
            “ sama umur ke?” Zura masih belum puas bertanya. Pen di celahan jari-jemariku, aku conteng-contengkan di kertas yang sedia ada di atas katil aku tu.
            “ Iyalah kot. Aku pun tak kenal.” Aku masih jawab acuh tak acuh. Malas mengambil pusing dengan orang lain. Apa yang penting, aku harus selesaikan assignment ni mengikut masa yang telah ditetapkan. Lagi pula, lelaki tu selalu tuang saja setiap kali kami mengadakan discussion. Ketua apa macam tu?.
            “ ah…macam mana ni? Tak ada idea. Macam mana nak buat assignment ni. Tajuk pulak dahlah tak tahu apa-apa.” Aku protes lagi. Memang dah biul kepala otak aku ni bila memikirkan tentang tugasan yang diserahkan oleh Prof Rosli semalam.
            “ Cuba engkau Tanya Has. Kata Group. Ajak bincang. Mana tahu boleh settle, “ cadang Zura. Aku mengetap bibir.
            “ Emmm….” Aku berfikir panjang. Segera ku capai handphone di tepi PC  dikepala katil.  Zura melihatnya seimbas lalu sebelum kembali meneruskan permainannya. Nombor di keypad handphone ku tekan dua tiga kali. Tertera nama Has di skrin handset, segera ku tekan butang hijau di sebelah kiri. Bunyi bip-bip menerobos gegendang telingaku dua tiga kali.
            “ tak ada orang angkat,” aku mengeluh. Mana saja si Has ni pergi. Malam-malam pun nak merayap juga ke?
            Zura tiba-tiba bangun. Mencapai mug  diatas meja menapak  ingin keluar bilik.
            “ ke mana?” Tanyaku.
            “ dapur, ambil air.” Jawabnya ringkas.
            “ aku segelas ek. Thanks!” ujarku sambil mata masih menatap skrin handset. Zura mengangguk dan berlalu keluar.
            Kenapa Has tak angkat bila aku call. Entah-entah dah tidur. Aku mengerling jam dinding kamar. Baru pukul sepuluh. Takkan dah tidur? Tak mungkin. Aku mendail sekali lagi. Masih juga tidak terangkat. Akhirnya aku give-up. Handphone kembali diletakkan di tepi PCku. Nota rujukan yang bertaburan di atas katil ku tatap satu persatu. Namun tiada satupun  yang berbekas di kepala. Ah, buang masa  kalau macam ni. Aku bangun. Duduk di kerusi yang diduduki Zura sebentar tadi sambil mata menatap skrin komputer. Wah, Zura main games susun  bola rupanya!. Games favourite aku jugak. Aku sentuh mouse. Sekali, dua kali……bola merah cukup tiga, lima, semua ku susun menjadi satu susunan yang panjang. Akhirnya hilang apabila cukup syarat bilangan.
            “ yes!” jeritku. Zura tiba-tiba terjengul di muka pintu sambil membawa dua  mug.
            “ woi, kata ada assignment. Main games pulak. Macam ni sampai bila pun tak siap kerja engkau.” Aku sengih.
            “ sekejap aje. Hilangkan tension. Air aku ke? Air dihulur Zura, ku sambut senang. Ku minum seteguk dua  sebelum meletakkannya di tepi PCku sebelah kanan.
            “ Tak ada maknanya. Dah blah. Aku yang main dulu. Engkau ada assignment kan. Siapkan dulu kerja tu. Kang tak terantar karang assignment aengkau tu…” bebelnya sambil berdiri dibelakangku. Lambat-lambat aku bangun memberi laluan.
            “ engkau keluar tadi, zue dan zila dah balik?” soalku mengubah topic perbualan.
            “ Zila dah ada di biliknya. Zue aje yang belum balik. Keluar dengan Syah agaknya.”
            “ ai, teruknya penangan orang bercinta ya. Sampai tak ingat rumah. Tak ingat kawan-kawan. Duk ingatkan balak dia aje. …” aku kembali berbaring di atas katil. Pen kembali aku main-mainkan di celah-celah jari. Berpusing-pusing pen itu aku kerjakan.
            “ dah balak dia dekat. Nak buat macam mana. Aku jugalah yang terindu-rindu. Kekasihku jauh, nun di selatan. Nak jumpa kena tunggu cuti semester, “ zura mengomel.
            “ Zura, aku Tanya sikit boleh?” ada sesuatu yang tiba-tiba hadir menjengah benakku. Zura memandangku sekilas.
            “ apa?” tanyanya.
            “ cinta tu macam mana ya?” Spontan aku bertanya. Maklumlah. Sepanjang-panjang hidup aku, sekali pun belum pernah aku merasakan jatuh cinta dan dicintai.
            “ cinta?” Zura berfikir-fikir untuk seketika. Terkebil-kebil aku memandangnya. Bila minah ni nak cakap. Dah naik lenguh tengkuk aku berpusing 90 darjah  ke arahnya.
            “ cinta itu macam chocolate. Sweet dan ada macam-macam rasa. Engkau kena rasa sendiri. Susahlah aku nak bagitahu”    
            “ pulak dah. Tu yang susah. Aku ni bercinta pun tak pernah. Nak rasa macam mana?” ujarku.
            “ tulah, orang suruh cari pak we, tak nak. Jual mahal. Sekarang  tanya pulak cinta tu macam mana. Apa kes?”
            “ rileks la. Cinta tu kan kena datang sendiri. Nak paksa-paksa buat apa. Lagipun orang lelaki ni bukan boleh percaya. Kaki kelentong semuanya.” Balasku sedikit marah. Entah kenapa, tiba-tiba aje perasaan aku jadi berubah pada kaum adam tu.
            “ ah-hah….yang tu engkau silap. Bukan semua. Amin aku tak macam tu pun. Dia Setia, jujur lagi….” Defend Zura.
            “ hah, ye lah tu. Engkau tu banyak sangat baca novel cinta. Tu pasal semua pasal cinta, engkau ok je.”
            “ nak defend cinta tak semestinya baca novel aje cik kak. Aku pernah terbaca satu buku tu tulis, cinta itu adalah nyawa kehidupan. Tanpa cinta, manusia akan selalu diburu permusuhan dan dendam. So, tak ada salahnya kita bercinta kan?”
            “ buku…..?” soalku perlahan.
            “ iya, buku…” zura mengiyakan falsafahnya sebentar tadi.
            “ yes, buku………!” jeritku. Zura terpampam.

sambungan...
Assignment Cinta 3

No comments: